LÉGZÉS

A légzés az a híd, mely összeköti az életet és a tudatosságot, mely egyesíti a tested gondolataiddal. Gondolataid bármikor szétszórttá válnak, használd a légzésed, mint eszközt elméd uralására. (Thich Nhat Hanh)

Megszületünk....Légzés nélkül nincs élet, életünk részévé válik.. Kisgyermekként mindenki a pocakjába levegőzik, aztán serdülünk és a lányok főleg mellkasba, a fiúk inkább hasba levegőznek tovább. Én még emlékszem amikor a testnevelés órákon azt mantrázták a tesi tanárok, hogy "hasat be, mellet ki". Biztos innen jött, hogy mi lányok a mellkasunkat nyomkodjuk kifelé inkább, mint a hasunkat. :) 

Szóval a légzés az első pillanattól az utolsóig működik. De miért is foglalkounk vele? Nagyon sokan nagyon sokféle technikát tanítanak. Külön a jógások, a meditálók, a refluxosok, a......szóval mindenki. Van ahol tűdőcsúcsig, van ahol teljes hasba, van ahol alhasba, mindenhova.

De miért fontos a szervezetnek, hogy jól lélegezzen?

Mi történik légzés során

a levegőt az orron keresztül történő belégzés során az orrunk megtisztítja, megszűri, felmelegíti, páradússá teszi és szabályozza annak mennyiségét. Belégzéskor felvesszük környezetünkből az oxigént, majd kilélegezzük az anyagcsere során keletkező szén-dioxidot. Ez a folyamat az élet alapfeltétele.

A modern életünkre egyre jellemzőbb a mellkasi légzés. Sajnos ez a fajta légzés nem biztosít hatékony levegővételt a szervezetünknek. Sokszor egy rossz beidegződés miatt (behúzott has), egy szorosabb ruha, egy hasi túlsúly (zsír, víz) miatt levegőzünk mellkasba. Ez a légzés rendszetelen, felületes mivel a tüdőbe nem jut megfelelő levegő, így a kilégzés is az lesz.

A megfelelő levegőcserét a hasi légzés biztosítja a szervezetnek!

Rekeszizom fomtossága

A rekeszizom a legfontosabb légzőizmunk. Jól működő légzéskor a munka 80%-át elvégzi. Elsődleges szerepet a belégzésben tölt be, amikor a bordaközi izomzattal közösen dolgozva a kupolaszerű rekeszizom összehúzódik, kilapul, és lefelé húzza a tüdőt. A tüdő kitágul, és megtelik levegővel. Kilégzésben a szív felé felfelé mozdul relaxálódik, tehát ez passzív folyamat.

Fontos, hogy jól lélegezzünk!

Az emberek megosztva kétféleképp veszik a levegőt. A Nők mellkasba, a Férfiak inkább hasba lélegeznek. Viszont, ha egy Férfi mellkasba veszi a levegőt, nagyon nehezen tud átszokni a hasi légzésre. A Nők ebben rugalmasabbak picit.

A helyes rekeszmozgás betanulása elsődleges feladat.

Erre a legegyszerűbb gyakorlat:

Először keressünk egy nyugodt helyet, majd hanyatt fekvésben kényelmesen elhelyezkedünk, kezünket a hasunkra tesszük, és érzékeljük, hogy kilégzéskor a has homorúvá, belégzéskor pedig domborúvá válik. A belégzés orron át, a kilégzés szájon át történik. Érdemes az első pár alkalommal a másik kezünket a mellkasunkra tenni egyfajta kontrollként. Naponta 2-3x pár percig végezzük a gyakorlatot.

A helytelen légzés hosszútávon hatással lehet pl. az emésztésre, a nyirokrendszerre, az idegrendszerre és a mozgásszervrendszerünkre is.

Tanulja meg még ma, hogyan lélegzünk helyesen!