Reflux vs sport

2020.11.27

Legtöbb ember életében fontos szerepet játszik a sport. Sajnos a megszokott napi sportot végezve is jelentkezhetnek a reflux tünetei.

Reflux esetén nincs olyan sporttevékenység, ami kifejezetten ellenjavallt vagy kerülendő lenne. Kondíciónkhoz és a panaszaink súlyosságához mérten válasszuk meg a mozgás fajtáját és intenzitását. Bár többféle edzésforma fokozhatja a gyomorsav nyelőcsőbe jutását (pl.: futás, súlyemelés, spinning vagy fekve végzett gyakorlatok), a mozgás jó hatással lehet magára a refluxbetegségre is.

Azok a betegek, akik reflux betegségben szenvednek, fizikai aktivitásuk során súlyosbodhatnak a tüneteik. Összeírtunk pár tippet, amit mindenképp tudnia kell ha refluxa van, mielőtt bármiféle edzésprogramot elkezdene:

1., A fizikai aktivitás növeli a refluxot. 

Számos tanulmány megerősítette, hogy az erőteljes fizikai aktivitás túlzott savtermelést vált ki a gyomorban melyből sok esetben a nyelőcsőbe is jut. Egy kutatás háromszor több gyomorsavat talált azoknak a nyelőcsövében akik aktívan edzenek, mint akik nem. Ez nem jelenti azt, hogy nem szabad edzenie, de óvintézkedéseket kell tennie.

2., Okosan válasszon sporttevékenységet.

Mivel panaszaink a sportolás során átmenetileg felerősödhetnek, érdemes alacsonyabb aktivitású mozgással kezdeni az edzést.

A szervezetre ható erőteljes tevékenységek, például a futás, súlyemelés, spinning, talajtorna vagy az erős has préssel kombinált gyakorlatok (pl. fekve nyomás) fokozhatják a tüneteket, addig a jóga, a kerékpározás és az úszás nem.

3., A magas BMI növeli a reflux tüneteket.

Az ember testtömeg indexét (BMI) a testsúly és a magasság alapján kell kiszámítani. Ez a szám határozza meg, hogy egy személy túlsúlyos, elhízott vagy normális testsúlyú-e. A magas BMI esetén nagyobb a reflux kialakulásának kockázata egy intenzív edzés során. Ilyen esetekben először a túlsúlyt kell csökkenteni, majd fokozatosan növelni az intenzitást.

4., Kerülje az étkezéstől számított három órán belül edzést.

A reflux tüneteket a bőséges étkezések is okozhatják, melyet egy erőteljes edzéssel csak fokoznánk. Ezért mindenképp kerülje az étkezések utáni azonnali edzést. Legalább 2-3 óra teljen el az étkezés és a napi sporttevékenysége között. Ha mégis úgy érzi edzés előtt, hogy meg kell ennie valamit, legyen az egy gyümölcs pl. banán. Sportolást követően egy órával kis mennyiségű étkezés javasolt.

5., A víz jobb, mint a sportitalok. 

Általánosságban elmondható, hogy a rendszeres vízfogyasztás a testmozgás során a legjobb választás a refluxos emberek számára. A vizsgálatok kimutatták, hogy azoknak a sportolóknak, akik edzés közben valamilyen ízesített sportitalt fogyasztottak több esetben lett refluxos tünete, mint azoknak, akik vizet ittak. A víz megtisztítja a nyelőcsövet, hígítja a sav mennyiségét a gyomorban és enyhítheti a tüneteket.

6., Ha szükséges, az edzésprogramok módosítása.

Ha úgy érzi, hogy a jelenlegi edzése felerősíti a reflux tüneteit, próbáljon meg váltani az edzésprogramján, még akkor is, ha Ön egész életében futó vagy síelő volt. Miután megtalálta a megfelelőt, mely a szükséges fizikai aktivitást biztosítja Önnek anélkül, hogy súlyosbítaná a reflux tüneteit, csinálja !

7., Ne feledje! A testmozgás része az egészséges életmódnak.

Összegzésként: a reflux és sport együtt is működik. Ha figyelünk a jelzésekre, és kihagyjuk a megerőltető gyakorlatokat, ugyanakkor inkább a könnyed tornával próbálkozunk, akkor e két dolog eredményesen összeegyeztethető. Tartsunk szem előtt, hogy a mozgásszegény életmód egészségtelen!

 Írta: Mikoly Kriszta refluxgyogyitas.hu